söndag 1 juni 2014

fivpl: Bicycle race

Förra helgen blev det inget fivpl. Då var jag i Lahtis med en avstickare till Lammi och Tavastehus. Denna helg blev det Lojo och Tammerfors. Detta då jag hjälpte en annan underofficerselev att flytta. Under lördagskvällen blev det även utgång på klubb som var sprängfylld av gymnasister som tagit studenten. 

Förra veckan efter att förra fivpl skrevs kom vår plutons gamla kapten från grundutbildningen och morsade på en. Vår befattning satt i matsalen och åt i godan ro. När mina kamrater plötsligt tystnar och någon snärtar till mig över axeln. Kaptenen ville kolla läget och se vilket befattning jag fått. 

Veckan som gick var det mycket riktigt cykelmarsch, fyra mil till skjutbanorna i Hätilä utanför Tavastehus. Det var lite flashback till svenskt invasionsförsvar och filmen repmånad i synnerhet. Vi cyklade förbi två golfklubbar, samtliga golfspelare stannade upp och följde oss med blicken när vi kom cyklandes. 

Tre dagar senare efter sprängladdningar, kulspruteskytte och skarpa framryckningar var det bara upp på sadeln igen för att återigen gör samma resa i motsatt riktning. Denna gång gick det lite trögare för en del, då springandet i full stridsutrustning under framryckningarna på morgonkvisten tömt energireserverna innan cyklingen. Inget mig emot då jag gillar cykling, tillsammans med simning och lyfta tunga ölsejdlar till min mun. All annan idrott kan i min mening krypa in under en sten och försvinna. 

Nästa helg är det helgtjänst igen då vi åker ut på övning. Inget mig emot då det blott är tre veckor kvar av underofficersskolan! I dagarna får vi reda på var i Finland vi blir placerade. Så förhoppningsvis får lite mer upplysningar och kan planera ett besök i Sverige.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar