söndag 15 juni 2014

fivpl: Tar Flygvapnet vid Hornet

Satakunta flygflottiljs fana 
Måste säga att jag ledsnat lite på detta. Särskilt när vänner och bekanta har semester eller sommarlov från universitetsstudierna. Grillar, dricker öl sist men inte minst lägger upp myspysiga bilder på Facebook. I Finland, tvåveckors övning igen. Huserade denna gång i lägenhet av civil standard. Långa dagar och jag får inte dricka öl. Det började med sedvanlig strid i bebyggelse då vi intog ett tvåvåningshus genom andra våningens fönster. Inget rep, ingen stege bara gammalt hederligt ghettohax. 

Det vägs upp att vi gästade flygvapnet, Satakunta flygflottilj i Birkala utanför Tammerfors. Vilket innebar flyguppvisning förra fredagen, en sista innan flottiljen upphör vid årskiftet. Flygplanen flyttar bland annat till Rovaniemi. Som vanligt när det gäller flygplan väcks ens inre treåring och allt är superhäftigt. Det lektes rejält med allsköns svängar och facklor släpptes hej vilt. Mullrar gör det dessutom, mer än vad jag som Linköpingsbo är van vid. Finska flygvapnets F-18 Hornet är tvåmotorigt. Gåshud. 

På twitter finns en mängd tjusiga bilder under taggarna #laivuejuhlat, #havllv21 samt hemsidan Laivuejuhlat 2014

Underofficersskolan AUK närmar sig sitt slut och efter detta ska jag lämna Riihimäki för att tjänstgöra i Helsingfors. Nästa vecka kommer vara fest och inlämning av materiel.  Jag vet inte ännu om jag kommer ha någon semester överhuvudtaget, håller tummarna. Börjar bli dags att åka hem en vända till Sverige igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar