söndag 23 februari 2014

fivpl: TETRA-packad

Denna vecka har varit bra men kanske lite för slapp. Det fysiska har sträckt sig till skidåkning, gym och sedvanlig morgonlöpning. Det som vägde upp var fysik dvs utbildning på radioutrustning, krypto och tetra samt grundläggande telekrigföring och signalering. Så veckan har varit väldigt enkel med dödtid som följd. Denna tid kunde istället lagts på utbildning. Men nej en stor del av oss blev istället kvar på lördagen för att ta igen saker vi missat.

I mitt fall var det skjutningen som gått åt pipan. Det var under fredagen efter lägret jag låg på skjutbanan med bultande huvudvärk, som satt sina spår i resultatslistan. För andra var det saker såsom marsch eller övningar under soldatprovet. Som fick göras om alternativt göras från början pågrund av sjukmönstring.
Jag och fjorton till skulle istället vara på skjutbanan hela lördagen. Dock fick vi ingen ammunition varpå vi låg på kaserngolvet med en elektronisk Kalasjnikov i alumninium. För att skjuta ljusstrålar på en liten tavla för att se våra träffar i ett monokromt teckenfönster. Det finns ingen rekyl och smällen simuleras av ett skrapljud från en liten summer. Tankarna förs genast till något bilsspel från 80-talet i MS-DOS miljö.
Jag blev dessutom kvar på garnisonen inte bara på lördagen utan över hela helgen. Då jag återigen huserar med beredskapstroppen, som slamrar med pistoler i korridoren.  Inget kan jag skyla mig ifrån med musik. Då Sonera verkar fått för sig att underhålla närmaste mobilmast. Så jag är begränsad till GSM och utan internet. Endast garnisonsområdets förbud mot alkohol hindrar mig ifrån att blanda sprit och tabletter samt skära mig i armarna. Skämt åsido.
Positivt är dock att i torsdags dök det upp listor på anslagstavlan vilka berättar ens närmaste framtid. Jag ska till AUK, underofficersskolan i den befattning jag ville ha. Jag var ensam om att få den på regementet trots att det var fem som skrev provet för densamma. Sammanlagt tror jag vi blir runt 15-20 stycken på kursen som har särskilt riksintag och är förlagd just här i Riihimäki. Jag kommer således på fredag kommande vecka flytta från mitt logement (stuga på finlandssvenska) till ett annat. Spännande med nya främlingar att lära känna. Vad som kommer hända när den börjar och när jag för första gången får se Sverige igen vet jag inte ännu. Vad som är klart är att jag blir kvar här i Finland året ut.
Skillnaden mot Sverige är således tämligen markant. Där folk väljs ut till vad under mönstringen, även om det är lite annorlunda nu med GMU och yrkesförsvar i Sverige. Något annat som är annorlunda är att man får gå ut och öla på staden i uniform. Vilket jag passade på att göra under lördagen. Något vi fick göra för första gången i onsdags och även under torsdagen, då vi fått tillåtelse att lämna garnisonsområdet. Jag satt istället  och tog det lugnt i ett närmast tomt soldathem.
Mer om umgänge och möten som uppstår vid exempelvis dylika tillfällen kommer i nästa inlägg som kommer attt publiceras ikväll.

I Finland är det grundläggande soldatutbildningen två månader mot tre månader i Sverige. Den har även förlängts någon vecka i Sverige eftersom den ansetts för tuff med tanke på tidsramen. På min tid i Sverige räckte tre månader utmärkt och har i Finland har två månader fungerat likaså. Det man missar tar man helt enkelt igen på helgen eller på kvällstid. Någon annan mer insatt i detta nuvarande svenska GMU får gärna kommentera.

3 kommentarer:

  1. Grattis till (kommande) befordringen till underofficerselev (aliupseerioppilas),. Du får sy pisistrecket (kusiviiva) på uniformerna. Rakt skall det vara, eller syr du det på nytt, eller har man infört kardborrefästade pisistreck?

    Tillstånd att lämna kasernområdet är kvällspermis (iltavapaa) och öla får man, men att vara "uppenbart berusad" på fritid är ju straffbart med disciplinstraff. Att vara berusad i tjänst är sedan straffbart med fängelse, allt enligt strafflagens kapitel om militära brott.

    Man brukar klara kvällspermisens retur om man kan gå rakt på stan när man lämnar krogen, då det kan finnas en MP bil utanför, och om man kan stå rakt och göra anmälan åt dejouren (päivystäjä/dagelev) om stampersonal är på plats. Om bara en värnpliktig dejour är på plats brukar ingen bränna en. Nästa morgon är ju sedan tung, om man överdrivit.


    I underofficerskolan blir ju nästa mål att komma till reservofficersskolan (RUK) i Fredrikshamn (Hamina). Där är utbildningen mera krävande och takten en hel del snabbare än i underofficerskolan. Detta förutsatt att man från din befattning vidareutbildar folk i RUK. Vänta ett par veckor med frågor till utbildarna om RUK. Du ska inte verka vara för ivrig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kardborre som gäller, man byter grad i ett nafs.

      Besökte två pubar, det verkar vara lägre tröskel i Finland för alkoholister att köpa. Det fanns några alkisgubbar som inte kunde stå upp. Själv drack jag fyra öl och hade inga problem att ta mig "hem".
      Brukar dock få frågan vad jag gjort för dumt när jag övernattar hos beredskapstroppen över helgen. Det dumma är väl snarast att jag bor i Sverige och inte har möjlighet att åka hem. Blir massa följdfrågor, finländarna har minst lika svårt att greppa varför jag gör detta.

      På min inriktning börjar RUK vid AUKII. Dock vill jag inte till reservofficersskolan, jag vill pyssla med teknik. Det får jag göra om jag fortsätter på underofficerskursen. Även om den övergripande anledningen är rent statsvetenskaplig.

      Radera
  2. Ja, ännu: finska MP har ju bandet SP på rockärmen, vilket är förkortning på Sikapartio (Svinpatrull) ;-)

    SvaraRadera