måndag 10 februari 2014

fivpl: Lägervecka, soldatprov och soldated

Det började med väckning klockan fem och efter sedvanlig morgongröt uppsittning i lastbil. En sexhjulsdriven Sisu och under kapellet gömde sig något som liknande barnstolar i större format. Där i mörkret kom snabbt tröttheten tillbaka. Så tillståndet växlade mellan dröm och snabbt tillbaka till verkligheten när hjälmen slog i något omkring en eller när kapellet snärtade till i fartvinden. En stackare blev åksjuk och sätter sig för att kräkas. Väl framme i skogen någonstans efter jag vet inte hur länge. Följer sedvanliga tältupprättande, övningar såsom eldställningar och eldöverfall med mera. Dessa dagar avslutas med skyddsmasksprov och hela kitet ska vara på under två minuter. Är det inte det får man försöka tills så blir fallet. På vägen tillbaka sitter jag klarvaken hela vägen och försöker känna av lastbilens rörelser. När jag har på känn att vi börjar närma oss kasernen, vet jag med säkerhet att vi är framme då lastbilens backvarnare ljuder.

Lyckan är förhållandevis kortvarig då vi dagen efter på fredagen ska vara ute på skjutbanan hela dagen. Detta innebar väckning vid femtiden igen för ännu en bussresa. Jag funderar allvarligt på att gå till sjukan. Men struntar i det och spenderar dagen på skjutbanan med bultande huvudvärk. Inte många skott satt där de skulle.

Det är av denna anledning jag var alldeles för trött, lat, mörbultad för att skriva något förra helgen.

Denna vecka är förhållandevis lugn i jämförelse. Måndagen börjar med löprunda innan frukost för att fortsätta med stridsövningar vilka för mig inte fortsätter dagen ut. Då jag istället sitter i ett klassrum och skriver ett extra prov för den befattning jag är intresserad av. Under veckan sker även orientering och träning inför soldateden. Vilken genomfördes under fredagen med pompa och ståt. Så jag är nu officiellt finsk soldat, ej längre rekryt och kan därmed tituleras viestimies.

Innan dess skedde den 15 till 20 km långa valamarssi med soldatsprovsövningar under dagen. På hemvägen från denna marscherade vi förbi Ekokems anläggning som ska förstöra kemvapen från Syrien enligt Yle.

Är fortfarande ganska trött dock kommer vi förhoppningsvis få reda på vilka befattningar vi får nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar