måndag 23 december 2013

fivpl: Mellandagar

Det har hänt en hel del i veckan vilket jag tänkt skriva om. Samt för att slänga in ett citat från en kollega en gång i tiden; "Det finns mer att gör, än vad jag gör". Eftersom min kommande värnplikt i Finland drar mer intresse från er läsare än allt annat dravel jag skriver. Så kommer detta inlägg handla om just detta, notera även fivpl: i rubriken om ni inte gjort det redan. Ni har nog suttit snällt och väntat med tindrande ögon länge nog.
Nu har jag dessutom möjligheten att skriva om det då det trillade in ett A4-kuvert med en uppsjö papper från Signalregementet. Bland dessa fanns det ett formulär att fylla i utbildning, olika kunskaper, träningsvanor, önskemål om befattning. Vilket numera är ifyllt och lagt på lådan. Vidare går det att läsa i broschyren för oss som ska rycka in ungefär samma saker. Som jag fick när samma sak stod för dörren i Sverige, då i januari 2006. Bland annat att man ska ta tag i saker innan men rycker in, kyssa sitt civila liv och sina anhöriga farväl. Även fast de kommer ta väl hand om en på regementet. Staten kommer förse mig med gymnastikskor men att det i nästa mening står att jag ska ta med mig egna, då dessa är kass. Vilket även den svenska försvarsmakten var ärlig nog att skriva.

Det som skiljer sig är själva inryckningen. Då jag inte har fått någon befattning ännu. Vi kommer grovsållas till olika kaserner beroende på vilket kompani vi hamnar. Dessa är signal, sjukvård/underhåll, transport eller militärpolis. Utifrån detta kommer vi senare få våra befattningar efter grundutbildningen. Vilket är för de ungdomar som inte kan skilja en kulsprutepistol från andra automatvapen, kallar alla former eldrör för bazooka och är helt förstörda av TV. För dem är detta det så kallade "boot camp". Jag kryssade i på mitt inskickade formulär att jag helst hamnar på signalkompaniet. Både på halv- och helårs befattningar. I tredje hand valde jag transportkompaniet och där kommer jag vara i runt åtta månader oavsett grad om så blir fallet. Så nu återstår att se var jag hamnar.

Vidare står det vad man kan göra på sin fritid och vilka träningsmöjligheter det finns. Det ska dessutom finnas fritt trådlöst nätverk på soldathemmet. När det inte är fritid skiljer det en hel del från min svenska värnpliktstjänstgöring. Schema för dagen (fritt översatt och nedkortat) ser ut enligt nedan.

06:00 Väckning!
..Av världens kraftigaste väckarklocka. Inte mycket tid men räcker för tandborstning och morgongymnastik.
06:30 Frukost
 - Taktfast marsch till matsalen för att avnjuta frukost.
08:00 Förmiddagstjänst 
 - Teoretisk utbildning samt fysisk aktivitet.
11:30 Lunch
 - 
12:30 Eftermiddagstjänst
- Dagens aktiviteter fortsätter enligt schema.
16:30 Middag
 - Efter detta börja dagens städtjänst.
18:00 - 21:00 Ledig tid
 - Om inte kvällstjänst dvs. Gå till soldathemmet eller ät en kvällsmacka i matsalen.
21:15 Kvällsinräkning
 - Befäl ger direktiv om aktiviteter nästkommande dag.
22:00 Tapto
 - Absolut ljud- och ljusdisciplin! Alla lampor släckta, ingen får röra sig i kasernen.

Skillnaden är att i Sverige sker städningen på morgonen innan uppställning. Samt att tapton inte är helt absolut. Detsamma gäller även helgpermissionerna som har bestämda tider, fredag klockan 16:30 till söndag klockan 23:00. Jag som har hemvist i ett annat nordiskt land får två till fyra hemresor betalda.

Något som även följde med var en inbjudan till anhörigdag på regementet den tolfte januari. Med sedvanlig uppvisning, förevisning, tal osv. Men även något så udda med underhållning i form av trollkarlen Keke Pulliainen.

Jag har även blivit ombedd att inte vara rädd för att fråga om, komma dit med glimten i ögat och träna. Saker som dessa brukar göra så att detta med militärtjänstgöring går avsevärt mycket lättare.
Så jag skickar vidare frågan, var inte rädd att fråga. Jag gör detta delvis i ett statsvetenskapligt syfte och världen blir inte bättre av att jag skriver saker du som läsare inte förstår.

Värt att nämna är finska initiativet "Ohi on" som vill förpassa den finska värnplikten till historien. Som kämpar i motvind med tanke på inställningen i Finland i övrigt "Niinistö tuff mot vapenvägrare" mer i Hufvudstadsbladet. Läs gärna SvD-intervjun med Finlands president Sauli Niinistö. Där presidenten likt andra från Finland uttrycker en stor oro för svenskt försvar. Det verkar utvecklas i en artikelserie med bland annat "Tar Sverige Niinistös ord på allvar?". I DN står bland annat "Rysslands militära förmåga har stärkts" med hänvisning till ovanstående artiklar.

F.d Pliktverket i Näsbypark
Eftersom jag nu i dagarna befinner mig i Stockholmsområdet hos föräldrarna. Passade jag även på att ta en sväng runt i staden med en vän. Mest på grund av att Stockholm är en föränderlig stad där hus ploppar upp som svampar ur jorden när man varit borta någon månad. Vi styrde norr ut mot de delar jag sällan besöker, Djursholm hamnade vi i.

Eftersom vi var jakt på någonstans att äta kläckte jag idén om den pizzeria i Näsbypark vi åt på när vi mönstrade. Vi passade på att åka in till Näsby slott där Pliktverket huserade på vår tid. Även fast det var nästan var 10 år sedan jag var där sist kände jag igen mig. Så även min vän som var där något år tidigare. Vi var eniga om att vi gick in på kortsidan till höger på något av husen avbildade till vänster. Så att huvudingången flyttat måste skett efter hösten 2004. Någon annan som har minnen därifrån?

När jag tankade över bilden hittade jag även en bild på nuvarande Rekryteringsmyndighetens tillhåll i Värtahamnen. Vilken jag tog från mitt hyttfönster på M/S Silja Symphony när jag var på väg till mitt "uppbåd" i Rovaniemi. Mest för att testa mörkerfotografering på min nya lur.
Rektryteringsmyndigheten i Värtahamnen

Har alltid tyckt placeringen av dessa varit tämligen ocentral. De verkar flytta närmare och närmare Finland. Kanske ett nymoderat försök att lägga hela försvarsmakten på entreprenad till Finland? Det är trendigt med outsourcing i det partiet gällande allt annat. När dessutom försvar är en stats bisyssla enligt Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt. Så det borde vara win-win och alla bitarna faller på plats. Nu behöver folk inte oroa sig över att jag även ska svära soldateden i Finland. Finlands sak är vår, särskilt deras försvars. Jag kan förstå att Niinistö är orolig.

God Jul och happy festivus!

 

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar