lördag 13 april 2013

Boktips: Midvintermörker

Naninanannana... Ja det ska föreställa någon form av ledmotivstrallande till ett boktips. Det ska sägas att jag inte är någon bokslukare i sedvanlig ordning. Jag tycker skönlitteratur närmast är tidsslösande dynga. Samtidigt som jag autistiskt kan fastna ofta och med kraft i facklitteratur eller uppslagsverk.

Så slutligen för några veckor sedan såg jag Cornus Midvintermörker i fyndhörnan på ICAMaxi i Tornby, Linköping. Dekadent inbunden ingen paperback pocket för endast 49kr. Skyfflade omgående ner ett ex i korgen. Hade länge funderat på att skaffa den men inte gjort det av tidigare nämnda anledningar. När jag väl höll den i handen fanns det inget som hindrade mig längre.

Vid läggdags gosade jag ner mig med boken, varpå jag fastnade i den omgående. Plöjde genom ett par kapitel tills klockan plötsligt slagit 04:00 om morgonen. Då kände jag att det kunde vara dags att lägga ifrån sig den.

Midvintermörker är flera berättelser i en, som man ständigt hoppar emellan. Vilket gör att man inte tröttnar förrän man når väldigt utförligt beskrivna stridsfordonsstrider på Gotland. Vilket enligt mig blir väldigt tjatigt i längden. Är man pansarslusk kanske man tycker detta är spännande.
Boken bra skildrar hur Sveriges försvar ser ut i dag (eller då 2012) och hur en rysk invasion av Gotland skulle kunna se ut. Detta med de medel som finns. Den är dock inte helt realistiskt i maktbalansen mellan dessa båda parter. Men som det även står i slutordet så hade detta inte lett till någon särskilt spännande eller intressant läsning.

Oavsett om man gillar att läsa eller som jag inte gör det kommer man fastna så; Läs den!
Nu har även efterföljaren Midsommargryning precis släppts. Kommer jag att springa att köpa den? Nej. Dock om jag hittar den för 49kr och håller den i min hand. Så lär jag inte kunna somna förrän efter fyra på morgonen den gången heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar