Mycket jämmer och elände om politik i
bloggen.
Så detta inlägg ska handla om bilar!
Och det var bättre förr, jämmer och
elände.
Jag har haft en rad idéer på inlägg
dock fastnade jag på ett inlägg av Lae. Själva
klippet från Trafikmagasinet är gammalt och har legat ute på SVT:s
hemsida sedan några år. Sevärt om man inte sett det redan. Men det
jag fastnade för var en länk vidare till Volvo 264 TE. Det slog mig
dessutom att det är 2013 nu. Det är således 20 år sedan Volvos
200-serie slutade tillverkas. Ett annat klipp från Trafikmagasinet
testas sista årsmodellen av bilen.
Det var ju synd att Volvo 850 skulle
komma till världen. Nyskapande måhända men ful formgivning,
tvärställd motor, framhjulsdrift och dylika buzzwords som premium.
Det var där förfallet började om än säkerligen nödvändigt för Volvos överlevnad. Visserligen är 240 baserad på 140 som såg dagens ljus redan 1966. Den var gammalmodig redan då, det enda som bilen hade att komma med var att den hade skivbromsar runt om. 1993 hade den fått krockkudde och låsningsfria bromsar som säkerhetsutrustning. I USA var den normen i krockprov långt in på 90-talet efter det har det dock gått i rasande fart.
Det var där förfallet började om än säkerligen nödvändigt för Volvos överlevnad. Visserligen är 240 baserad på 140 som såg dagens ljus redan 1966. Den var gammalmodig redan då, det enda som bilen hade att komma med var att den hade skivbromsar runt om. 1993 hade den fått krockkudde och låsningsfria bromsar som säkerhetsutrustning. I USA var den normen i krockprov långt in på 90-talet efter det har det dock gått i rasande fart.
Efterträdaren kom redan på 80-talet,
700-serien. Brottas inte Saab- och Volvoanhängare med varandra är
det batalj mellan de som gillar 240 och de som föredrar 740. Kan
säga det att 240 överlevde sin efterträdare med ett år, så var
den saken ur världen. På något konstigt sätt har denna bil som
egentligen bara är så fel blivit så rätt. Rak fyrcylindrig motor,
bakhjulsdrift och stel bakaxel allt från Hedenhös tid. Men det bara
fungerar trots att den är trött, burdus och ofin. Den spinner inte
som en katt utan ylar som en varg. Det är som om den vet att DU
kommer komma tillbaka, den säger inte ”vad var det jag sa” utan
står där avslappnad, lutad mot ett staket och röker, som Clint
Eastwood. Den är hård men rättvis, rak, ärlig och trygg i sig
själv. Kör du som ett as, beter den sig som ett as. Men ger alltid
möjligheten att hämta hem det igen. Kör du fort över gropar får
du ta konsekvenserna av ditt handlande.
Det är kanske därför den är så
hatad lika mycket som den är älskad. Den har ingenting att bevisa
för någon. Den vill inte passa in någonstans, har inget behov att
bekräfta sig eller vara till lags. Men alla har något i den som
passar dem. Den lastar mycket, har hög markfrigång, den är simpel.
Den utstrålar ståt, styrka och mod. Med dess tidlösa formspråk,
breda skuldror och V i huven som en panna som målmedvetet spänner
sig för nästa uppgift. Det var den enda ”Västbilen” som såldes
i Östtyskland tillika är den älskad på andra sidan järnridån.
Där ”soccermoms” i kapitalismens hemland USA, körde sina barn
till skolan. Kanske är detta bara en konsekvens av Sveriges så
kallade neutralitetspolitik som fördes under denna era?
Hursomhelst ville Ryssarna köpa hela
rasket och fortsätta tillverka den till jordens undergång. Kanske
är det den enda bilen som klarar av Sibirien, om inte lagas det
spett och slägga? Är det för att det går att åka bekvämt i den
utan björnfittan på huvudet utan att slå i taket? Eller för att
ryska nyhetsbyrån Itar-Tass utsett den till bästa bilen att
korpulera i?
Oavsett vad så finns den överallt i
världen, blivit en ikon och symbol för hela märket Volvo.
Fortfarande oavsett efterträdarna. Som under Henrik Schyfferts
försvarstal ”the 90's” om hur 90-talet bara en stor ironi att
man inte vet som är upp eller ner. Bilarna från detta förlorade
årtionde är som en avbild av tiden. Bara vrida om nyckeln och bilen
startar.. kaaanske. Så lite lackad plast och elhissar för att
kompensera. Det var även under denna tid man började bygga bilar
som inte kan uppföra sig normalt utan elektronik. Som Mercedes-Benz
A-klasse som slog runt i undanmanöverprov. Efter det blev
antisladdsystem standard i bilen. På gott och ont.
Dagens Volvobilar är produkter som ska
tilltala en korkad och ytlig kund precis som alla andra bilar. Det är
en accessoar, ett ”statement”, en livsstil. Kanske speglar våra
bilar rent generellt den eran vi lever i. Idag är det ingen som
orkar veva ned en ruta, så vi har elhissar. Det är så tråkigt att
kika ut genom fönstret så det finns teve i baksätet. Inte konstigt
att dagens V70 väger ett halvt ton mer än gamla 240. En
konsumentprodukt för 7,5 basbelopp hopplockad av delar av
underleverantörer som levererar till alla tillverkare.
Vilket även syns i dagens
marknadsföring av V70 och XC70, närmast lakoniska mått. En
baklucka som öppnas och stängs på elektrisk väg, herrejösses
bästa som hänt sedan färdigskivad ost!
Dessutom denna flytande mittkonsoll som
ska vara så hipp. Det går inte förvara något där ej heller går
det installera egen stereo på grund av detta. När jag vara och
provkörde var jag tvungen att köra handen genom det hålet varpå
jag skar mig själv på en vass plastkant... Annat var det förr
minsann.
En 240 behöver ingen lackad plast som
ser ut som underredsskydd, det går att trycka upp den på en stor
sten utan att oljetråget spricker. Sådant och andra erfarenheter
var vardagsmat som tidningsbud mer om det en annan gång. Kanske
därför den var så otroligt vanlig som polisbil, inte bara i
Sverige utan samtliga nordiska länder. Svenska klassiker som
samtliga Jönssonliganfilmerna. Särskilt slutet av Svarta diamanten är helt klart minnesvärd där en polisbil med hockeyklubbsstripning
tappar taket. Barndomsminnen, de som är lite äldre än mig minns
nog fjällkorna. Elva minuter in i Nionde kompaniet, odödligt.
En riktigt favoritbil hos länsman må jag säga, jag blev stoppad hela tiden när jag jobbade natt. Mitsubishi och Mazda var de inte alls intresserade av. Likaså när jag körde ner i mitt nyförvärv nu innan nyår. Visst blinkade det blått i backspegeln..
Ej att förglömma som ambulans vilken
byggdes på en förlängd bottenplatta precis som 264 TE och även
245 T transfer. Som spjuvrarna Anders & Måns färdas i. Särskilt i det avsnittet där de om
man får nyttja oanständig svengelska, pullar traktorer.
Å de, de é najs!
Å de, de é najs!
Idag är det Nilsson som gör riktiga
bilar av Volvo. Så ett hett tips till dem kasta ut baksätet och gör
en skåpbil av dem. Det går inte att lägga alla ägg i samma korg
som alla andra ”premiummärken”. Gör lite bilar åt vanligt folk
också. Detta verkar dock utvecklingen gå mot. I framtiden ska
samtliga Volvomotorer ha maximalt 4 cylindrar. Med Volvos nya VEA-motorer som lanseras i år. Första nya bilen på den skalbara plattformen lär
bli XC90 som kommer 2014. Allt går i cykler så jag får hålla
tummarna att det blir en reinkarnation av 240, om inte får jag köpa
mig en begagnad Saab 9-3X i framtiden.
Bara att blicka framåt men som i
körskolan glöm inte backspegeln.
One of the reasons I liked "The Saint" more than Bond was his Volvo 1800.
SvaraRaderahttp://25.media.tumblr.com/tumblr_liaj54xd4L1qbg3vbo1_1280.jpg
I prefer the 1800ES. Shooting brake must be the best form of a car. Combining the versatility of an estate with the luxurious coupé.
SvaraRadera