söndag 3 augusti 2014

fivpl: Nyland

Det är fortfarande väldigt lugnt men vi har hunnit se Helsingfors underifrån och varit ett par vändor i svenskfinland med mål Dragsvik och Syndalen. Där ligger Finlands enda svenskspråkiga garnison, Nylands brigad. Vilket medförde en hel del kul för mig som enda svensktalande på enheten. Jag blev ivägskickad till matpersonalen för att fråga när de öppnar för lunch, när de andra stod ängsligt kvar. Det visade sig dock att "mattanten" inte pratade annat än finska.

Jag hör svenska istortsett dagligen i Helsingfors. Men vet inte om det finns några särskilda ställen som frekventeras i större grad av finlandssvenskar. Nylands nation, ett stenkast från huvudstaben är svenskspråkig. Nationsbyggnaden är anrik till skillnad mot Västgöta nation i Linköping som jag ibland besöker. I Linköping, som är ett ungt universitet har nationer aldrig riktigt slagit genom.

Språkmässigt verkar även finska försvarsmakten tagit ett jättekliv. I början av året var inte hela nätportalen översatt. Idag kan man istortsett finna allt på svenska. Bland annat Specialtrupper och specialuppgifter (på svenska) något som marknadsför några befattningar som återfinns på min pluton. Ansökningstiden har dock gått ut för denna omgång (II/14).

Denna helg tog jag mig äntligen till klubben Synapsi där bandet Hocico spelade live, sjukt bra ös! Där stötte jag ihop med en turistande Schweizare från de fransktalande delarna. Som alla vet har Schweiz flera officiella språk och denne hade genomfört sin värnplikt på franska. Han visste dock inte om det finns ett gemensamt kommandospråk, så som det är i Finland. Därtill en Israel som bott i USA, varit marinkårssoldat och slutligen flyttat till Finland. Har mött ovanligt mycket spännande folk här i Finland när jag varit ute, har aldrig varit med om något likande i Sverige.

Får se vad nästa vecka kommer med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar