söndag 11 maj 2014

fivpl: Europadagen

Veckan har bestått av tråkiga saker man måste göra då man är i AUKII. Dels utbilda sina kamrater på något, då det ingår i ledarskapsutbildningen. Mitt ämne var KvKK, banda ammunition, laddning, patron ur. Det som gör det kul är att man får leka dum rekryt och ställa frågor till sina kamrater som utbildar i sitt ämne. Får man dricka vapenoljan? osv.
Det blev ännu en omgång obligatorisk 200 meter simning vilket är helt ok. Obligatorisk orientering i regn, är inte ok. Inte blir det bättre av att man på en hal spång över en myr, halkar och the rest is history, som man brukar säga på utrikiska.    

Vi fick dock en tablettask var av dejouren i början på veckan att tröstäta ur. Den marknadsförde EU-valet och överlag verkar EU ha en större betydelse här i Finland, jämfört med Sverige. Troligtvis då Finland har Euro som valuta. YLE har har en bra valportal med en valkompass. Sveriges Radio hade "valpejl" till förra riksdagsvalet, men till EU-valet är det stendött. Eurovisionsschlagerfestivalen tycks vara viktigare. Dock finns det flikar hos både DN och SvD. Även vår kapten samlade hela kompaniet på fredagen för att uppmärksamma Europadagen. De då som har otur med helgtjänst framöver inte har någon möjlighet att rösta, utan för därmed rösta i förtid.

Det ska nämnas att jag inte är någon större anhängare av Europeiska Unionen. Främst då jag ser det som slutet, odemokratiskt och korrupt. Vafalls!? Kanske en del tänker, hur man man vara emot Europa? Nu är jag inte emot Europa eller någon annan kontinent för den delen. Jag har inte samma känslömässiga evangeliska religiösa övertygelse att EU är skaparen av evig fred och allsköns andra bra saker. Jag tror inte tyska stridsvagnar kommer med färjan över till Trelleborg om Sverige inte vore med. Tyvärr är det väldigt få som kan debattera EU på ett bra och logiskt sätt. Det är synd att när EU kommer på tal blir allt plötsligt binärt, svartvitt.

Jag var tidigare med i EU:s officiella debattforum Debateeuropa, vilket tyvärr lades ner för några år sedan. Idag finns EU:s community hos Google+ det är en spillra av vad Debateeuropa var. Det är inte ett lika stort hönshus som sin föregångare, om än diskussionerna är på samma låga nivå.

Även om dessa fördomsfria pro-EU människor som vet så mycket bättre än alla andra gärna kallar mig för nationalist och allt möjligt annat. Så kan vi inte komma ifrån detta faktum att dessa även om de tycker EU är bäst och ska bli en stat med armé. Faktiskt inte kommer kunna enas om vilket språk EU-armén ska föra ordergivning på. För deras språk franskan eller tyskan osv. Är ju klart bättre och finare än de andra. Men nej esperanto är ju alla Européers språk, eller kanske latin? Nej, engelska talar vi alla redan så gör ju NATO. Nej, Italienska är så trevligt, god mat har de också. Ungefär så här kan en diskussion se ut. Fliker man att det troligtvis aldrig kommer att fungera. Då är man en nationalist och ska minsann kastas i massgrav osv. Det är alldeles för mycket "Jag är inte rasist men.." när det kommer till EU. Det är ett projekt att kunna roffa åt sig så mycket som möjligt åt sig själv, samtidigt som man kan projicera bilden av att det är bäst för alla. Säger man emot, ja då kan man vara alla möjliga fula saker.

Jag blir trött på den arrogans och högfärdighet som omgärdar det hela. Värst är kanske hur våra tidigare östeuropeiska länder behandlas. De har arbetat upp sig efter ha blivit slagna i spillror av kommunismen. För att mötas av länder i sydeuropa som sitter på stjärten och har tyckt synd om sig själva i 40 år. Eller att Finland kallas själviskt för att de med sina 5 miljoner invånare inte kan gå i borgen för Eurozonens 330 miljoner andra medborgare. Att Island hånades för sin ekonomiska kollaps som inte hade hänt om de var med EU, titta vad dumma de är. Det blev senare knäpptyst där när Island studsade upp som en gummiboll igen.

Helt ärligt är inte detta något jag vill vara med i. Jag tycker att vi ska respektera andra länder, deras invånare och deras beslut. Oavsett om de ingår i kontinenten Europa eller ej. Eftersom jag är en ond nationalist föredrar jag hellre att umgås med utbytesstudenter än med mina klasskamrater. Eftersom jag är en sådan elak nationalist behöver de inte alls vara från Europa utan varsomhelst i världen. Det finns ingen Europeisk kultur eller språk att då på konstgjord väg skapa en europé som sovjetmannen eller übermensch är bara absurd.

Visst kan det verka konstigt, jag som genom mina två medborgarskap är dubbelt så mycket europé än andra kan vara emot det. Men bara en sån sak att jag inte "får" rösta i båda länderna. Finns det någon kontroll? Nej, fungerar som valutaunionen. Inte alls.
Det är enkelt då det finns många andra lösningar än EU-medlemskap. Som EFTA exempelvis, Nordiska passunionen var en föregångare till Schengen. Jag tycker om smarta finurliga lösningar, inga kompromisser som är framtagna långt borta bakom stängda dörrar. Vi är olika, det är inget fel i det. Jag ser ingen anledning att tvinga på någon i kontinentens andra ända något som fungerar här och inte där.

EU värnar om konkurrens så det vore bara bra om EU fick just konkurrens. Man kan börja med att dela det itu. De gamla länderna dvs. väst- och sydeuropa kan ha kvar sitt EU när nord- och östeuropa bygger något nytt. Även om vi här i norr kanske inbillar sig om att vi är med de coola på kontinenten. Så är det närmast så som Silvio Berlusconi yttryckte sig om finsk matkultur. Det blev en god pizza i alla fall.                        

Votewatch, hur röstar våra europaparlamentariker?
Farmsubsidy, halva budgeten läggs på jordbrukstöd se var pengarna tar vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar