tisdag 20 maj 2014

fivpl: Bergrum och beskickning

Förra veckans läger var en dröm, det var bättre än att vara i kasernen. Ingen väckning vid 05:55 eller morgonlöpning. Vi var i ett bergrum och sov till runt halv sju var dag. Visserligen i tältsäng eller på golvet för undertecknad som fick ett trasigt dito, men det slår skogen alla nätter i veckan. Under "lägret" träffade vi även de som ryckte in ett halvår före oss. De berättade att det bara blir bättre, nästa gång har vi egna rum med säng.

Detta föranledde att jag var utvilad redan innan helgen. Som spenderades i Helsingfors med promenad runt hela staden samt pubrunda, liten beersnob som jag är. Tyvärr smakar all kommersiell öl i Finland (förutom måhända Karhu) blask men jag hittade oluthuone Kaisla som var en riktig pärla av forsande bärnstensfärgad gudadryck. En sanning med modifikation, då jag drack riktigt bra mörk mikrobryggeriporter. Därav kommer detta inlägg något senare än vanligt. Helsingforsvisiten kanske helst hade gjorts kommande helg istället, då klubben syn/\psi festar loss på Wäiski. Vilket kan vara kul att träffa andra som begåvats med samma dåliga musiksmak som jag. Eller bara som omväxling från Nuclear Nation i Linköping.

Under fredagen fick jag mitt röstkort till EU-valet i min hand av dejouren några minuter innan helgpermissionen. Detta föranledde att jag sökte några timmar ledigt idag för att åka till svenska ambassaden i Helsingfors. Mina permissioner är tämligen omständliga iochmed mitt dubbla medborgarskap. Med uniform och värnpliktslegitimation åker man kostnadsfritt med fjärrtågen. Att stövla in med densamma på ambassaden kanske inte är världsbäst. Så jag tog med mig civilt ombyte i stridssäcken. Väl framme i Helsingfors letar jag reda på en offentlig toalett, i med ett euromynt och dörren går upp.

Jaha, 1,5 kvadratmeter och blött golv. Inte en chans att jag byter om här. Nödlösningen blev att grönjacka byttes mot civil. Röstningen på ambassaden gick bra mycket smidigare och var avklarat inom några minuter. Gick tillbaka till järnvägsstationen och bytte snabbt över till rätt jacka på tåget.
Dumt egentligen, då vi har runt 30-35 grader varmt om dagarna.

Kommande helg spenderas i Lahtis och nästa vecka ryktas det om fyra mils cykelmarsch.
Dessutom ska jag ta mig tid att läsa försvarsberedningens senaste alster; Starkare försvar för en osäker tid. På återseende!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar