måndag 21 april 2014

fivpl: Ljus

Veckan som gått handlar om ljus på flera olika sätt. Dels för att det blir ljusare om dagarna, att bevärningsstjänsten har ljusnat samt att vi pysslat med ljusledare, fiberoptik. Allt går åt rätt håll helt enkelt. Att ha helgtjänst över påsken som var inget la mörker över det andra. Utan det har klassats som röda helgdagar vilket innebär sovmorgon. Dessutom var det ett säkert val, då jag visste på förhand var jag spenderar helgen. Maten är bättre på helgen och vi fick memma till efterrätt. Även om det inte schemalagts något rent arbete för oss över helgen. Är det utmärkt tillfälle att göra sina läxor eller uppgifter inför diverse övningar. Varpå bloggande faller lite på dekis, främst på min inneboende lathet.

Nog om det. Eftersom vi påbörjat teknikutbildningen det även upp frågan om verktyg. Vilket sedan gled in på hur de provas, kalibreras och kasseras. Millog givetvis och deras utrangerade saker även kallat surplus finns att köpa hos dotterbolaget SA-kauppa. Min närmaste affär finns grannstaden Tavastehus, ännu ett givet besöksmål således.

Svenska motsvarigheten FMV har tidigare fått mycket kritik för att ha kasserat och skrotat materiel. Vilket främst måste ha varit en nödlösning under sent 90-tal. När Försvarsmakten kraftigt minskade i storlek och det som var önskvärt skänkts eller sålts till de nyligen självständiga Baltstaterna. Jag minns att när jag var yngre var titt som tätt förbi ett marint överskottslager i Finnboda varv. Även ÖoB hade en massa spännade saker, nu idag är det bara krimskrams. Även om marknaden idag torde vara tämligen liten. Ligger det ändå rätt i tiden med återanvändning och det känns allmänt hipster.

Under senare år har bland annat enskilda fordon sålts på auktionssidan Kvarndammen i samarbete med FMV. Annars brukar FMV hålla auktioner för överskottsbolag som bedriver grosshandel.  

Nåväl får se om jag hittar något kul hos SA-kauppa, kanske blir det en tripp dit redan i helgen. Är sugen på ett oscilloskop men det blir svårt att släpa hem. Så jag fåhålla tummarna för att det bara finns tråkiga gamla strumpor där.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar