måndag 31 mars 2014

fivpl: Första permissionen

Vecka som gick var det läger, dock inte för undertecknad som var förkyld. Så veckan spenderades på kasernen så jag passade på att låta ansiktsbehåringen växa. När de andra slutligen kom från äventyren torsdag eftermiddag var det dags för mig att åka. Kan säga att det var högst efterlängtat att få åka till Sverige, bli civil ett tag och träffa vänner och bekanta.

När man mitt i natten äntligen stövlar in i sin studentkorridor i Linköping. Så har min granne, en tysk utbytesstudent förberett min ankomst med några burkar öl i kylen. Jag hade varit förutseende och köpte en flaska Finlandia på Helsingfors flygplats. Varpå vårt möte kan beskrivas så här. Nu var det dock bra Tjeckisk öl och inte Heineken.

En bild jag tog från några år sedan. Utsikt från vattentornet i Norrköping. 
Något som är givet är att åka till grannstaden Norrköping för att besöka världens bästa studentpub, Vattentornet. Samtalsämnet var givet, säkerhetspolitik. Kort och gott kan skillnaden mellan svensk och finsk försvarspolitik beskrivas som: Minns Ådalen mot Morfar dog i vinterkriget.

Ett inslag i SVT Agenda tas bland annat pengabristen i svenska försvaret upp. Samt efterföljande debatt mellan Cecilia Widegren (M) och Peter Hultqvist (S), del 1 och del 2. Det är bara smärtsamt sorgligt att se, Cecilias post kräver mer kompetens än vad hon besitter.

En kamrat som följt med till vattentornet arbetar som tidvis tjänstgörande soldat i Boden. Han kom med den goda nyheten att de äntligen skulle få börja öva med Archern eller Artillerisystem 08, som den egentligen heter. Har nu senast haft problem med krutgaser som tränger in i hytten, enligt NyTeknik. Det var ingen som trodde på detta, inte ens han själv. Antagligen kommer en gul civil dumper hyras in från ett entreprenadföretag och en telefonstolpe får agera eldrör. Där till en överentusiastisk löjtnant som springer runt vevandes med armarna och skriker pang pang. Lite som "Kajan" i humorserien HippHipp.

Kul som skämt men nu är det troligtvis inget skämt. Varpå tiden även lades på att jämra sig över att det var bättre förr. Även om det fungerar till synes bra mycket bättre i Finland. Så är det inte kul att åka tillbaka, frysa och krypa i gegga är det nog ingen normal människa som gillar. Dricka öl, spela Super Mario Bros 3 och grilla hamburgare är så mycket trevligare. Jag får istället blicka framåt mot befattningsutbildningen AUKII och mot sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar