onsdag 11 september 2013

Boktips: Midsommargryning

Plötsligt händer det. Efter jag läst Midvintermörker har jag nu även plöjt efterföljaren. Tidigare skrev jag att jag inte skulle lägga ifrån mig den förrän fyra om morgonen. Sagt och gjort, när knappt kunde hålla ögonen längre hade jag kommit till kapitel fem och klockan visade 04:03.

När jag läst ut boken nästkommande kväll var klockan 03:57. Denna bok gick mycket fortare att läsa än den tidigare. Detta troligtvis att jag uppfattade den som bättre, både skrift- och innehållsmässigt. De långa pansarstriderna på Gotland var inte lika långa denna gång. Samt att dödsfallen inte slutar med "och allt blev svart" längre.

Midsommargryning utspelar sig under midsommardagen 2023 på den självständiga republiken Gotland. Som blivit en lydstat till Ryssland efter mellandagskriget i Midvintermörker. Boken målar upp ett tänkbart framtidsscenario och ställer sig rena statsvetenskapliga frågor. Mer än att fokusera på på stridsvagnar, även om vapensystem autistiskt rabblas upp med dess prestanda. Istället är det olika myndigheter och dess olika roller som ställs mot varandra, vem är det som egentligen har makten?

Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar