tisdag 26 mars 2013

Från en lastbils förarstol



Jag kikade på ett avsnitt av uppdrag granskning som avhandlade utländska lastbilsförares arbetsvillkor i Sverige. Som går att se på SVTPlay. Det är följden av de vackra ord om enighet, demokrati gubevars uttryck som försöker upprätthålla EU:s existens.

Jag hade inte tänkt grotta mig in i det alldeles för mycket. Utan istället försöka förmedla min bild av omvärlden ur mina ögon uppifrån förarstolen på en lastbil. Det finns stora schismer transportsätten emellan. Som grundar sig i människans inabilitet att tänka sig en annan verklighet än den uppfattade situationen. Kör man lastbil är man alltid i vägen, hatad av alla. Inte bara det utan även mellan fotgängare och cyklister. Se bara vilket rörelsemönster (eller avsaknad därav) folk har när de handlar mat. Inte konstigt folk dör på vägarna.

Så detta inlägga har lite bäring mot det förra inlägget, trafikens nimby och nånannanismen. Jag noterade att DB Schenker figurerade en stor del i uppdrag granskning. Vilket inte är första gången de varit uppe på min tapet. DB står som sagt för Deutsche Bahn, det vill säga Tysklands motsvarighet till SJ. Höjdarna inom DB, sitter med i den tyska lobbyorganisationen Allianz pro Schiene. Dessa arbetar hårt emot de finska och svenska längd- och viktbestämmelserna för lastbilar genom No mega trucks. Allt väl kan tyckas, järnvägen mot vägen. 

Nu är det inte så enkelt. Dessa EU-direktiv (96/53/EC) som ingår i ett modulsystem som skall möjliggöra intermodalitet mellan olika fraktsätt. Nyttjas friskt och skenheligt av DB Schenker själva i Sverige. När man i Tyskland, arbetar emot det?

Jag har tagit upp detta i det numera nedlagda EU-forumet Debateeurope om de inte vore dags att införa det inom hela EU. Men även hos en engelskspråkig blogg jag gillar, Biglorryblog. Anledningen till det var den skrämselpropaganda kampanjen No mega trucks nyttjade i ett klipp de då just släppt. Klippet som går att se här på engelska eller tyska.

Jag behöver knappast nämna alla fel i det. Tydligen ska dessa 25 meters fordon ha svårt med rondeller, när vi samtidigt ser en av dessa klara av en utan svårigheter. Sedan deras bredd som är irrelevant då dessa inte är bredare än vanliga långtradare. Men det som fick mig arg var ett nyhetsklipp av ett av dessa fordon hade frontalkrockat med en SAAB 900. Där det samtidigt sägs att de är svårare att styra i halka. Vilket inte stämmer, oftast är det mötande fordon som fått sladd eller som det fint heter "av okänd anledning kommit över på motsatt körbana".

I klippet ovan som man nu inte ser är att det är en tradare från just DB Schenker som krockat. Det gjorde man förut. Jag påpekade detta i kommentarsfältet på youtube. Detta verkade tydligen pinsamt varpå lastbilen censurerades och kommentarsmöjligheterna togs bort. Dock finns en artikel kvar i lokaltidningen Folkbladet om olyckan utifall jag skulle sitta här och ljuga. Har ni åsikter om detta, skriv det. Mina kommentarsfält är alltid öppna.
Olyckan har såsom de flesta liknande olyckor mellan bil och lastbil stora likheter med denna. En pickup får sladd, krockar med en mötande långtradare och fullkomligt sprängs i dess små beståndsdelar. Föraren avlider omedelbart. Så att påhängsvagnen är av europeiska mått (16,5 meter), gav uppenbarligen inte några fördelar.

Inom Sverige har vi länge haft prövat långa vagntåg, som ETT-projeket exempelvis som är ett 30 meter långt timmerekipage. En "granne" på campus Valla, Statens väg- och transportforskningsinstitut har gjort en utredning av projektet (VTI rapport 758). Detta föranledde ännu ett försök med längre fordon. Denna gång 32 meter kallat Duo2 och vilka är med där om inte DB Schenker.

Det flesta nymodiga lastbilar jag kört har 7-8 stycken backspeglar detta för att ge så stor överblick som möjligt. Det hjälper inte alltid och dessa kan aldrig ta bort samtliga döda vinklar som finns på en lastbil. En vanlig olycka är när en bil ligger jämsides med lastbilshytten på passagerarsidan. När lastbilen ska byta fil, syns inte bilen överhuvudtaget varpå detta inträffar. Nu är det tvärtom filmklippet i Sverige, då vi har högertrafik. Jag har själv varit nära att trycka till en bil på detta sätt. Lyckligtvis uppfattade bilföraren min blinkande körriktningsvisare och dök upp i mitt siktfält som ett skott.

Därtill cyklister som ofta blir överkörda av högersvängande lastbilar i korsningar. Det går inte kika i 8 backspeglar samtidigt. Utan omgivningen får finna sig i att försöka förstå in i andra trafikanters situationer. Jag tror ingen vill förbjuda järnvägen då folk blir påkörda i plankorsningar. Utan vi får faktiskt visa vördnad för vad det faktiskt är, ett tåg med monumental stoppsträcka. Top Gear visar lite samhällsupplysning för en gång skull.

Samtliga transportsätt behövs då de kompletterar varandra och kom ihåg de är inte där ute bara för att jävlas med dig. YOLO!

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant blogg du har här du skriver för övrigt väldigt bra, keep upp the bra jobb !

    SvaraRadera
  2. du är en klok man. det ligger förmodligen en heldel lobbying bakom Eu-beslut av denna typ så det är klart att det hittas på anledningar för att få den "vanliga människan" att hålla med den som förmedlar budskapet som förövrigt är samma person som tjänar på att saker inte förändras till det bättre.

    SvaraRadera