torsdag 21 februari 2013

Marknadsföring - krigföring om arbetskraft

Inför tentamen så blir det en hel del annat istället för pluggande, som sig bör. Nu har jag fastnat framför youtube där världens försvarsmakter försöker locka till sig manskap. Det har varit en del skriverier om vår svenska försvarsmakts marknadsföringskampanjer. Vilka gått ut ofta och med kraft för att nu försöka locka till sig lämpligt folk. Vilket man tidigare fick tilldelat genom pliktverket. Vår plutonchef uttryckte det som "För oss är ni M-nummer vi hämtar ut på förrådet

Inte idag. Idag skulle man tydligen inte driva med hipsters, för de har kultursidor i trendiga tidskrifter i vilka de skriva. De är tydligen jätteviktiga eftersom de har en snygg tröja av ett hippt märket på sig vilket är bara så "dom". Raljant må hända. Vilket är rätt lustigt med tanke på att dessa anser sig ha tolkningsföreträde av vad försvarsmakten är och vad de gör. Märkligt eftersom inte har någon erfarenhet av det. Något som är ytterst tydligen när de tror att det handlar om att döda folk, fylleri och 14 månader i Boden. Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten levererar svar i branschtidningen.   

Visserligen ingår det en liten dödsaspekt i militärtjänstgöring, tillika överlevnad. Men sådan är mänskligheten. Vi gör allt för att antingen föröka oss eller döda rivaler. Spinoff-effekten är trendiga tröjor, snygga muskolösa kroppar och smycken. Även om kläderna var tänkta för överlevnad, skolgymnastiken för byggandet av bra soldatmaterial och smyckerna är legeringar osv in absurdum.
Vad jag blir nyfiken på om någon annan myndighet hade nyttjat sig av samma reklamkampanj, hur mottagandet hade blivit då? Förslag nedan.

Polisen ägnar sig endast åt homoerotisk batongfisting, sortera böcker istället!

Sjuksköterskor bara matar skrynkliga senila gamlingar, jag vill fotografera MIN mat!

Här i lilla sverige har vi nyligen börjat med detta. Förr räckte det med ingen budget alls samt lite utrymme i anslagstavlan att locka folk. Varvat med drick inte för mycket, använd cykelhjälm, drunkna inte. Alla dör, vänliga hälsningar staten. Som synes är det mer av samhällsupplysning än marknadsföring, de som ville bli officerare eller som blev ombedda fick de tankarna under värnplikten. De visste redan från början vad det innebär. Om man nu i dagsläget skulle göra något likadant, kanske något ironiskt. Hur hade det sett ut då?

Du har inte ätit på tre dagar, det är kallt, du är blöt, du orkar inte mer. Det blir bara värre.

Du skyndar, du väntar, du gör fel, du är sist, du har ont. Känn inte efter.

Jag vet inte om det hade lockat någon. Detta är nog en allt för djärv satsning, om än högst sanningsenlig. Det är inte riktigt så man gör gällande i fjärrsynets glamminga värld. Du sköna nya värld.
Om vi då återgår till hur andra länder lockar och pockar. Ser vi en tydliga drag beroende på vilken ställning respektive försvarsmakt har i landet. En del lockar med patriotism, kärleken till fosterlandet. Andra med kamratskap och laganda. Sedan de som kör lite ideologisk snömos, rädda världen. Jag behöver knappast placera in vilka länder som hör till vad. Sist men inte minst, de som inte behöver marknadsföra sig men är busiga nog och gör det ändå.

Så som finland, helt enkelt bäst. Bort från alla löjlig musik, långsamma kamera rörelsers, fart och fläkt. Jag tror man inte behöver kunskaper i det finska tungomålet för att förstå. Någon som har en bättre? (Bortsett de österrikiska parodierna.) 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar